MENU
  • HALLOWEENOWE ODLICZANIE #05: Najlepsze ścieżki dźwiękowe do horrorów.

    Październik 26, 2016 6:09 pm Dodał stanley

    51BhCkTNz+L[1]

    A dziś postanowiłem Was troszeczkę muzyką postraszyć podrzucając moim zdaniem najlepsze ścieżki dźwiękowe do filmów grozy. Endżoj!

    10.PIŁA (2004, muzyka Charlie Clouser). Jedna z najbardziej charakterystycznych i wpadających w ucho ścieżek dźwiękowych. Motyw przewodni pojawiał się zawsze pod koniec każdej części i zwiastował rozwiązanie fabularnego twistu. Clouser jest też autorem przewodniego motywu mojego ukochanego serialu grozy – American Horror Story.

    9.WYSŁANNIK PIEKIEŁ (1987, muzyka Christopher Young). Muzyka do znakomitego Sinistera to także jego robota. I do Egzorcyzmów Emily Rose. Albo amerykańskiego rimejku Klątwy. Generalnie pan ten lubuje się w ścieżkach dźwiękowych do filmów grozy, ale jego muzykę usłyszycie też w… drugiej i trzeciej części Spider-Mana. A z zupełnie innej beczki to chociażby w Hazardzistach czy Kronikach portowych.

    8.ODGŁOSY (1977, muzyka Goblin). Dario Argento, ojciec chrzestny podgatunku horroru/brutalnego thrilleru znanego jako giallo, często współpracował z grupą Goblin. Poza soundtrackiem do mrocznej baśni, z której garściami czerpał Aronofsky tworząc Czarnego łabędzia, Goblin uświetnił swoją muzyką min. wampirycznego Martina Głęboką czerwień. A fanom zombie na pewno nie obca jest ich muzyka do Świtu żywych trupów Georgea A. Romero.

    7.KOSZMAR Z ULICY WIĄZÓW (1984, muzyka Charles Berenstein). Charles Berenstein nie zapisał się co prawda w historii soundtracków złotymi zgłoskami, ale jego ścieżka do Koszmaru jest unikatowa. Twórca ten po dziś dzień dostarcza muzykę do filmów niszowych, albo delikatnie ujmując tak złych, że aż dobrych pokroju zeszłorocznego Sharktopus vs. Whalewolf. 

    6.HALLOWEEN (1978, muzyka John Carpenter). Carpenter jest na na tle kompleksowym twórcą, że do własnych filmów przygotowuje też muzykę, bardzo charakterystyczną zresztą. Niezależnie czy oglądaliście serię Halloween, kultowe Oni żyją, kosmiczne Coś czy bardziej rozrywkową Wielką drakę w chińskiej dzielnicy słyszeliście właśnie jego muzykę.

    5.PSYCHOZA (1960, muzyka Bernard Herrman). Bez muzyki Herrmana zupełnie inaczej wyglądałyby takie filmy  Hitchcocka jak Zawrót głowy, Niewłaściwy człowiek, Człowiek, który wiedział za dużo i oczywiście Psychoza. Poza tym jego muzykę usłyszycie w Taksówkarzu, Przylądku strachu, Obywatelu Kane czy klasycznym serialu grozy Strefa mroku.

    4.EGZORCYSTA (1973, muzyka Jack Nitzsche, Mike Oldfield). Ścieżka dźwiękowa do Egzorcysty to przede wszystkim klasyczny utwór Oldfielda – Tubular Bells. Współtwórca muzyki, nieżyjący już Jack Nitzsche stworzył zaś muzykę między innymi do Lotu nad kukułczym gniazdem Formana i adaptacji opowiadania Stephena Kinga Stań przy mnie.

    3.LŚNIENIE (1980, muzyka Wendy Carlos, Rachel Elkind). Mająca obecnie 76 lat kompozytorka Wendy Carlos stworzyła też ścieżkę dźwiękową od innego klasyka Stanleya Kubricka – Mechanicznej pomarańczy. Rachel Elkind nie zrobiła kariery, współtworzona przez nią muzyka jest jedyną ścieżką dźwiękową w jej filmowej karierze.

    2.OMEN (1976, muzyka Jerry Goldsmith). Goldsmith stworzył też ścieżkę dźwiękową do rimejku filmu, który miał premierę szóstego czerwca 2006 roku. Jego muzyka ozdobiła też dzieła takie jak Chinatown, Gremliny rozabiają, Planeta małp, Mumia, Trzynasty wojownik czy Człowiek widmo. Kompozytor odszedł w wieku 75 lat.

    1.DRACULA (1992, muzyka Wojciech Kilar). Przerażająca i dramatyczna jednocześnie historia hrabiego Draculi została opatrzona ścieżką dźwiękową naszego rodzimego kompozytora, który ma na koncie muzykę do takich filmów jak Rejs, Ziemia obiecana czy Pianista Romana Polańskiego. Kilar odszedł od nas w 2013 roku w wieku 81 lat. I to by było na tyle, do przeczytania już jutro w kolejnym halloweenowym odliczaniu.

    Komentarze