MENU
  • TOP 10 STANLEYA: Najciekawsze piosenki zainspirowane przez filmy (CZĘŚĆ 1)

    Wrzesień 15, 2016 8:31 pm Dodał stanley

    metallica-007[1]

    Metallica dla atencji!

    Rzadko zdarza się by to piosenka zainspirowała powstanie filmu, ale nader często to film jest inspiracją dla piosenki. Postanowiłem się przyjrzeć bliżej kilku kawałkom, które w swoich tekstach zarówno dosadnie, jak i mimochodem kłaniają się w pas klasycznym dziełom filmowym. Zerknijcie, posłuchajcie, zapraszam!



    SEPULTURA – Moloko Mesto  oraz ROB ZOMBIE – Never Gonna Stop (The Red Red Kroovy). Pierwszy z utworów pochodzi z koncept albumu z 2009 roku pod tytułem A-Lex. Drugi z albumu The Sinister Urge z 2001 roku. Łączy je to, że zainspirowane zostały książką i filmem Mechaniczna pomarańcza. Cały krążek Sepy jest poświęcony fabule dzieła Burgessa, zresztą już tytuł albumu zdradza, że będziemy śledzić losy Alexandra DeLarge. Co do utworu Roba to jego charakter podkreśla przede wszystkim znakomity teledysk.

    NINE INCH NAILS – Only. Ten jakże zajebisty kawałek pochodzący z albumu With Teeth z 2005 roku został opatrzony teledyskiem wyreżyserowanym przez Davida Finchera. Czyli reżysera Podziemnego kręgu, którym to filmem i książką jest inspirowany tekst do tego utworu. Oczywiście Trent współpracował z Fincherem przy okazji soundtracku do Siedem, a za ścieżkę dźwiękową do The Social Network otrzymał Oscara. Ostatnim owocem ich wspólnego główkowania (oczywiście z Atticusem Rossem) był genialny, niepokojący soundtrack do Zaginionej dziewczyny.

    ALT-J – Matilda. W 2012 roku ukazał się krążek An Awesome Wave alternatywnych rockowców z Alt-J. W tym przypadku utwór traktuje o bohaterce filmu Luca Bessona Leon zawodowiec, który wiąże się z innym utworem zatytułowanym, jakże by inaczej, Leon. Oba utwory świetne i tworzące pewną spójną koncepcję, koniecznie sprawdźcie!

    AVENGED SEVENFOLD – Bad Country. Ten klasyczny już w repertuarze numer A7X utwór pochodzi z albumu City of Evil z roku 2005. W warstwie tekstowej i teledyskowej kłania się w pas książce Huntera S. Thompsona Strach i odraza w Las Vegas, która doczekała się adaptacji w reżyserii Terry’ego Gilliama jako Las Vegas Parano. Żeby było ciekawiej istnieje też japoński zespół Fear And Loating In Las Vegas.

    IRON MAIDEN – The Wicker Man. Utwór pochodzi z albumu, który przywrócił nadzieję w Iron Maiden tym, którzy stawiali na nich krzyżyk – Brave New World z 2000 roku. The Wicker Man to tytuł klasycznego horroru z 1973 roku znanego u nas pod tytułem Kult z demonicznym Christopherem Lee w jednej z głównych ról. Film doczekał się koszmarnego rimejku w 2006 roku, w którym zagrał przekomicznie Nicolas Cage.

    FUGAZI – Walken’s Syndrome. Post hardcore’owa grupa, która przyczyniła się do powstania nurtu emo poświęciła jeden z numerów postaci granej przez Christophera Walkena w klasycznym już dziele Woody’ego Allena – Annie Hall. Serdecznie polecam zapoznać się z tym bandem, gdyż jest mocno niedoceniony, a na muzycznej scenie zapoczątkował ideologię straight edge.

    METALLICA – Creeping Death. Utwór z Ride The Linghtning bazował na treści filmu Dziesięcioro przykazań z 1956 roku, w którym były pokazane tak zwane egipskie plagi. Także możecie sobie połączyć motyw pełzającej śmierci z tym jak wyglądały owe plagi. To nie jedyny kawałek, w którym Meta pokazuje swoje kinematograficzne obeznanie, ale do innych inspirowanych wielkimi dziełami utworów dotrę w następnych odcinkach cyklu.

    DEEP BLUE SOMETHING – Breakfast At Tiffany’s. Ciekawa historia, bowiem ten utwór, tak zwany one hit wonder DBS bardziej był zainspirowany Rzymskimi Wakacjami (Roman Holiday) niż Śniadaniem u Tiffany’ego, ale grupa uznała, że lepiej będzie brzmieć ten drugi tytuł. I tak jest w istocie, refren tego kawałka znamy przecież doskonale.

    ABORTED – Cenobites. Na koniec dawka rzeźniczego death metalu od popaprańców z Aborted (którzy w lutym zawitają do nas na koncert u boku Sepultury). Wspaniały muzyczny i tekstowy hołd dla Hellraisera, czyli po naszemu Wysłannika piekieł. Cenobitami były nazywane stworzenia egzekwujące złamane prawo (czyt. bawienie się kostką, którą bawić się nie powinno). Ostrzegam! Teledysk jest krwawy i pełen dosadnej przemocy i nagości. I to by było na tyle, do przeczytania next time!

    Komentarze